Jou ervaring met een nieuwe versie van een browser

Vragen, antwoorden en discussies over software
Metriod
Starter
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: 31-01-2010 12:29

Jou ervaring met een nieuwe versie van een browser

Bericht door Metriod » 31-01-2010 16:57

Hey,

Is het misschien geen leuk idee om je eigen ervaring met een bepaalde webbrowser hier te delen? Bijvoorbeeld als je nieuwe functies hebt ontdekt die er in een vorige versie nog niet inzaten. enz...

Ook tips & trucs zijn natuurlijk welkom. :)

Als het een goed idee is, kan ik zelf wel al beginnen met mijn ervaringen met Opera 10.50 (snapshots momenteel) tot nu toe? :)

Metriod.

Helper
Member
Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 02-08-2009 17:55

Bericht door Helper » 31-01-2010 17:02

ik vind het een goed idee, maar ik weet niet welke browser ik moet kiezen... ik gebruik nu Internet Explorer versie 6
Afbeelding

Helper
Member
Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 02-08-2009 17:55

Re: Ervaringen posten van nieuwe (versie) webbrowser?

Bericht door Helper » 31-01-2010 17:08

Metriod schreef: Opera 10.50 (snapshots momenteel) tot nu toe? :) .
Ik krijg een foutmelding over OUniAnsi.dll

op OS Windows Me
Afbeelding

Metriod
Starter
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: 31-01-2010 12:29

Bericht door Metriod » 31-01-2010 18:45

Opnieuw installeren helpt niet?

Metriod
Starter
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: 31-01-2010 12:29

Bericht door Metriod » 31-01-2010 19:07

Mijn ervaring met Opera 10.50 tot nu toe.

06-02-10: Post iets aangepast.

Ik draai al een tijd met Opera, maar ik ben altijd wel benieuwd naar nieuwe versies van deze browser. Daarom test ik regelmatig snapshot versies, momenteel is dat dus versie 10.50.

Let op! Het gaat hier om snapshot versies van Opera 10.50, een backup maken van je huidige Opera profiel is aan te raden. Gebruik is dus op eigen risico.

Verder zullen de snapshot versies nog niet in het Nederlands beschikbaar zijn.

Update 6-2-10: De laatste build van Opera 10.50 is voor een groot deel in het Nederlands beschikbaar. :)


Het eerste wat me opviel in deze versie is dat de menubalk standaard verdwenen is.
Deze is nu opgenomen in het nieuwe O (Opera) logo linksboven. Als je de menubalk terug wilt halen klik je op Show Menu Bar / Menubalk tonen .

Zonder menubalk:
Afbeelding

Met menubalk:
Afbeelding

Als je op het Opera logo klikt zul je zien dat hier onder andere de bladwijzers, notities, downloads en geschiedenis terug te vinden zijn.

Afbeelding

Private browsing (Prive browsen) was al mogelijk in eerdere versies van Opera, maar in versie 10.50 is het nu ook mogelijk dit per tab te gebruiken. Te openen via File > New Private Tab, of via de rechtermuisknop in de Tab Bar.

Verder zijn de suggesties tijdens het typen in de adresbalk ook nieuw in versie 10.50.

Afbeelding

Of dit is uit te schakelen weet ik (nog) niet.

Versie 10.50 zou ook weer sneller moeten zijn dan versie 10.10 (deze is ook al snel). DIt omdat versie 10.50 gebruik maakt van Presto 2.4. Zelf merk ik inderdaad dat het renderen van pagina's toch weer iets sneller gaat in versie 10.50.

In het volgende bericht meer info over een nieuwe skin voor Opera 10.50. :)

Metriod
Starter
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: 31-01-2010 12:29

Bericht door Metriod » 31-01-2010 19:46

Nieuwe skin voor Opera 10.50.

Een paar dagen geleden kwam ik een nieuwe skin tegen voor Opera 10.50.
Deze skin zorgt ervoor dat alles een transparant effect krijgt in Opera 10.50
Deze moest ik natuurlijk even gaan testen.


Let op! Deze skin werkt alleen met de nieuwste snapshot versies van Opera 10.50. En dus NIET met Opera 10.10/10.20.
De skin is momenteel nog in ontwikkeling, daarom is het maken van een backup van je Opera profiel een goed idee voordat je deze skin gaat testen. Gebruik is dus op eigen risico!
Verder werkt deze skin alleen op systemen die transparante vensters (Aero) ondersteunen ( Windows Vista / 7) In Windows XP zal dit dus niet werken.

Wil je deze skin ook testen? doe dan het volgende:
  • Download de laatste snapshot versie van Opera 10.50.
    Download hier de nieuwste versie van de skin. Let op! De skin zal nu automatisch worden toegevoegd, nadat je op Download skin hebt geklikt.
    Je zult een melding te zien krijgen of je de skin wilt gaan gebruiken, kies voor Yes/Ja.[/list:u]

    Changelog:
    • klik hier om het changelog van de nieuwe versie te bekijken..[/list:u]

      De skin zal regelmatig worden bijgewerkt. Voor meer informatie en de laatste updates voor deze skin, Klik hier

      Last but not least: Een voorbeeld van het transparante effect:


Metriod
Starter
Starter
Berichten: 49
Lid geworden op: 31-01-2010 12:29

Bericht door Metriod » 01-02-2010 20:14

Wat handige tips. :)

In Opera kun je ook die irritante reclame blokkeren. Dit kun je handmatig doen, maar dit is redelijk wat werk. Beter is om een Adblock filter te gebruiken. Je kunt kiezen tussen redelijk wat filters. Zelf gebruik ik Fanboy's Adblock List. Deze werkt zeer goed moet ik zeggen.

Je kunt hier kiezen uit Main List en With Stat/Tracking Sites, in het laatste geval zit de Main List hier ook bij. Zelf heb ik gekozen voor de tweede optie. Verder heb ik ook Optimised Element Filter toegevoegd. Hoe werkt dit nu, dat zal ik hieronder uitleggen :
Ik bespreek hier alleen de Windows methode!

Om met urlfilter.ini te beginnen, doe het volgende:

Sla het urlfilter.ini op in:( Opslaan als: urlfilter.ini)

(XP/W2K) C:\Documents and Settings\"je gebruikersnaam"\Application Data\Opera\Opera\

Windows Vista/7: C:\Gebruikers\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Opera\Opera\

Hier onder twee screenshots (Windows 7.):

Afbeelding
Afbeelding

Het Optimised Element Filter bestandje als volgt opslaan:

XP: C:\Documents and Settings\<gebruikersnaam>\Application Data\Opera\Opera

Windows Vista/7: C:\Gebruikers\<gebruikersnaam>\AppData\Roaming\Opera\Opera

Hieronder een screenshot. (Windows 7):

Afbeelding

Ga nu naar: Extra > Voorkeuren > Geavanceerd > Inhoud > Stijlopties > Kies bij Mijn stijlblad voor Kiezen en ga vervolgens naar bovenstaande locatie en selecteer fanboy-adblocklist-elements-v3 > Ok. Herstart Opera. Nu zou de meeste reclamen verdwenen moeten zijn. :)

Afbeelding
Afbeelding

Het updaten van beide bestandjes moet handmatig worden gedaan.
Hiervoor ga je naar de website van Fanboy's Adblock List om te kijken of er een update is. :)
Zo ja, klik dan hier en vervang het huidige urlfilter.ini bestandje voor de nieuwste update.
Het updaten en opnieuw opslaan van het Optimised Element Filter bestandje gaat precies hetzelfde. Klik hier en sla he nieuwe bestandje opnieuw op.

Let op! Let er wel op dat je beide bestandjes op de goede locatie opslaat. Zie hierboven.


Nederlandse spellingcontrole toevoegen:

Dit is in Opera 10 een stuk makkelijker om te doen. :)

Dit doe je via: Woordenboeken > Woordenboeken beheren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helogat
Administrator
Administrator
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31-07-2009 12:08

Bericht door Helogat » 02-02-2010 12:23

Even sticky gezet :thumbup: :boogie: :thumb: Afbeelding

Helogat
Administrator
Administrator
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31-07-2009 12:08

Bericht door Helogat » 16-02-2010 21:31

lijkt me wel eens de moeite waard om te proberen :)

Helogat
Administrator
Administrator
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31-07-2009 12:08

Bericht door Helogat » 16-02-2010 21:42

Maar helaas werken de afbeeldingen bij de rangen niet :(
Afbeelding

Plaats reactie