Q-Koorts?!?!

Hier de geitenpraat
tom poes
Senior Member
Senior Member
Berichten: 729
Lid geworden op: 26-09-2009 19:04

Q-Koorts?!?!

Bericht door tom poes » 17-12-2009 19:16

n.a.v. http://helogat.forum2go.nl/geitje-ruimen-t349.html

Eigenlijk weet ik niet of ik hier in dit topic verder moet gaan, maar ik had wat vragen over, inderdaad: "geiten ruimen". Het filmpje is grappig, maar ik heb het natuurlijk over de nare toestanden rondom de Q-koorts. In een forum over geiten moet je daar toch bij stilstaan. Ik heb hier meer aandacht gekregen voor geiten en het gaat me aan het hart dat ze maandag op veel boerderijen geiten gaan doden.
Als het om varkens of koeien zou gaan zou dat net zo erg zijn, maar we hebben het hier over geiten.
Ik heb begrepen, dat de Q koorts bacterie zich speciaal verspreidt tijdens het werpen van de jongen, in het vroege voorjaar.(Al vanaf januari).
Graag zou ik willen weten, waarom, toen in het najaar dit al bekend was, er niet verhinderd is, dat die geiten drachtig zouden worden.
Draagtijd ong. 150 dagen. Dan hadden ze nu geen gezonde dieren hoeven te doden.

Ik hoop van harte, dat Helogat met zijn geitjes niet in moeilijkheden zit.
Groet,
Ellen
Afbeelding
Afbeelding

"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing." George Bernard Shaw.

Rex
Hoofdbeheerder
Hoofdbeheerder
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01-08-2009 20:21

Bericht door Rex » 17-12-2009 19:19

Even afgeslitst ;)

Helogat
Administrator
Administrator
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31-07-2009 12:08

Bericht door Helogat » 17-12-2009 19:28

Hoi Tom Poes,

Inderdaad is het wel goed om daar even bijs til te staan, ik heb nu helaas geen tijd om er iets over op geitje te zetten :(

daar hadden we het tijdens de biologieles ook al over, sommige kinderen reageerden geschrokken, wat er met mijn geiten zou gebeuren, en anderen hadden al zin in lekkere Shoarma.

Eigenlijk worden alleen de zieke, drachtige geiten op besmette bedrijven gedood, ik heb daar nog een diagram van, end at zal ik even inscannen als ik het nog vind.

De Q-koorts bacterie veroorzaakt abortus bij geiten, en als dan het dode lammetje met eventueel vruchtwater etc eruit komt, wordt de bacterie zo verspreidt.


en gezien deze geiten al sinds 2007 geen andere geiten hebben gezien, dit geen besmet bedrijf is, en de al sinds 2006 niet meer drachtig zijn geweest, zullen ze waarschijnlijk niet geruimd worden.

Maar de docent zei:
een geit met Q-koorts kan ook genezen, net als jij. en jou ruimen ze toch ook niet als je ziek wordt? dus ik vind het gewoon onzin.

ik zal het nog eens even navragen hoe en wat het zit ;)

Harry
Member
Member
Berichten: 282
Lid geworden op: 01-08-2009 20:22

Bericht door Harry » 17-12-2009 19:32

Een meerderheid van de Tweede Kamer accepteert dat ook gezonde geiten en schapen worden gedood in de strijd tegen Q-koorts.

Worden dan ook gezonde mensen gedood om de mexicaanse griep te bestrijden?
Afbeelding

CNX
Junior
Junior
Berichten: 53
Lid geworden op: 13-09-2009 17:48

Bericht door CNX » 17-12-2009 19:32

Wat weet de tweede kamer nu van geiten?

Helogat
Administrator
Administrator
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31-07-2009 12:08

Bericht door Helogat » 17-12-2009 19:50

"het lot van de geit"


en dan laten we toos en henk ook maar even staan ;)

tom poes
Senior Member
Senior Member
Berichten: 729
Lid geworden op: 26-09-2009 19:04

Bericht door tom poes » 17-12-2009 21:53

Bedankt voor jullie reacties. Het schema uit de krant lijkt gemakkelijk, maar ik begrijp toch niet, waarom de ene geit wel gevaccineerd is en de andere niet. Als alle geiten uit een besmet bedrijf ingeënt waren had je die zieke dieren links niet gehad. Maar op een niet besmet bedrijf kan dus toch een ziek dier geboren worden. Als ze in het begin alle geiten ingeënt hadden zouden ze dan de ziekte al bestreden hebben? Kan uit een geit, die ingeënt is een ziek dier geboren worden?
Is er te laat gereageerd?

Ben wel blij, dat het met jouw geiten wel goed zal aflopen, Helogat.

P.S. Je schrijft, dat alleen de zieke drachtige geiten gedood worden, maar ik hoor ook over het doden van gezonde dieren, o.a. bokken.
Groet,
Ellen
Afbeelding
Afbeelding

"We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing." George Bernard Shaw.

Helogat
Administrator
Administrator
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31-07-2009 12:08

Bericht door Helogat » 18-12-2009 08:53

Of ze te laat gereageerd hebben weet ik niet :?)
tom poes schreef:P.S. Je schrijft, dat alleen de zieke drachtige geiten gedood worden, maar ik hoor ook over het doden van gezonde dieren, o.a. bokken.
ja dat komt waarschijnlijk doordat ik de laatste dagen de krant niet zo helemaal gelezen heb... want meteen de dag na dat schema... stond er een artikel dat ookgezonde geiten geruimd worden, waarom leg ik je vanmiddag wel uit, want ik ben nu op school.

en over dat vaccineren, dat weet ik ook niet precies hoe dat zit, dat zou ik dan vanmiddag nog eens moeten nakijken.

Rex
Hoofdbeheerder
Hoofdbeheerder
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01-08-2009 20:21

Bericht door Rex » 18-12-2009 08:58

ok ;) heb net een artikeltje erover gelezen... zullen we de medewerkers van de vwa dan ook maar eens gaan ruimen?

Rex
Hoofdbeheerder
Hoofdbeheerder
Berichten: 2133
Lid geworden op: 01-08-2009 20:21

Bericht door Rex » 18-12-2009 09:01

tom poes schreef: Is er te laat gereageerd?
http://www.ad.nl/ad/nl/1015/Gezondheid- ... laat.dhtml

Plaats reactie